Personenwagen display max. 4 wielen 
(voor informatie personenwagens klik
op de afbeelding)
 

 

Vrachtwagen display max. 22 wielen
(voor informatie vrachtwagens klik op de afbeelding)

Bespaar op brandstofkosten met een bandenspanningsmonitor.

Bandenspanning, het is geen issue, maar het zou het wel moeten zijnis de uitspraak van een fleetowner.

Personenauto’s en vrachtwagens zijn wat betreft de wegligging en het brandstofverbruik gevoelig voor bandenspanning.
Het onverwachte omslaan en scharen van vrachtwagens zou daar best mee te maken kunnen hebben.
Het meten van de bandenspanning is een vrij omslachtig en vooral ’s winters, koud klusje.
Er wordt dan ook te weinig gecontroleerd.
Bij controle door de verkeerspolitie blijkt dat 30 – 50% van alle auto’s een te lage bandenspanning heeft!
Hoe vaak kom je op de snelweg stukken rubber tegen van banden van vrachtwagens die volledig vernield zijn door te lage bandenspanning?
Er zijn ruwweg 2 soorten bandenspanningmonitoren, beide geven via een zendertje een hoorbaar en zichtbaar signaal als de bandenspanning te hoog of te laag is en als de temperatuur in de band te hoog is.
Het verschil is de montageplaats van de sensor, in de velg in plaats van het ventiel of in het hart van de velg of aan de buitenkant als ventieldop.
Beiden hebben voor en nadelen.
Ondanks de kwetsbaarheid is het gemakkelijk monteren een groot voordeel. Het nadeel is dat als de antidiefstal beveiliging er op zit het omslachtig blijft om de banden op druk te brengen. Ook kan het rubberen ventiel beschadigen door de zware sensor die door de middelpuntvliedende kracht behoorlijk te keer gaat. Daarom adviseer ik bij een bandenwissel de ventielen te vervangen door metalen ventielen.
De uitvoering in de band als ventiel heeft deze nadelen niet. Het nadeel daarvan is weer het monteren van het ventiel. De meting van de bandenspanning is gelijkwaardig, de meting van de temperatuur is aanzienlijk nauwkeuriger.
DigiTire Nederland importeert nu beiden, het "inbouw" type en het "ventieldop" type, zowel voor vrachtwagens als voor personenwagens.
 

Foto: www.joopbernard.nl
De foto hiernaast is van een Afrikaanse Safari combinatie.
De 4x4 wordt getrokken door de camper en de eigenaar wil weten of de bandenspanning van beide voertuigen in orde is.
In de camper zijn 2 Digitire monitoren van het type 201-D gemonteerd, 1 voor de camper en 1 voor de 4x4.
De antenne voor de 4x4 is gemonteerd bij het achterraam van de camper.

Foto: MAN team
De foto hiernaast is van de MAN truck van Hans Stacey.
Deze truck en de 2e wedstrijdtruck was voor de Paris-Dakar 2009 uitgerust met een aangepaste versie van de bandenspanningsmonitor voor vrachtwagens.

Er is nog een categorie banden gebruikers die er wellicht gebruik van kan maken.

Wat te denken van het controleren van bandenspanning van raceauto’s vanuit de pits?

De race engineer van Saleen vertelt: “We hadden bandenspanningsmonitoren ook in de Saleen S7R race auto in 2005 en 2006. Dit was met temperatuur en in het ventiel.
We hebben verscheidene keren in de pits op de monitor gezien dat een band leeg liep en dat wij op tijd in konden grijpen en ook dat de rijder dacht dat een band leeg liep terwijl dat niet zo was.
Je kan ook de temperatuur op zien komen en zien hoe de auto werkt.

De bandenspanningmonitoren van DigiTire Nederland zijn gebruiksvriendelijk en scherp geprijsd.


Voor personenwagens, SUV's, kleine bedrijfswagen en 4x4 klik HIER

Voor vrachtwagens met 6 - 22 wielen klik HIER

Voor meer informatie:

DigiTire Nederland
B. Brittenstraat 1
1544 NA Zaandijk
06-14190105
Email

eXTReMe Tracker